Kollár János: Egymásra találtak 1.

2009.09.21. 22:51 - adopt

Bevezetõ
Örökbefogadás: mit is jelent maga a szó? Az "örökre", a "mindig" vagy a "soha" szavak súlyos felelõsséget takarnak. Ha  valaki ennek felvállalása nélkül használja õket, hasonlatossá

 

válik a mesében szereplõ, ok nélkül farkast kiáltó fiúhoz: elõbbutóbb

 

nem veszik komolyan. Ha tehát valaki felelõssége teljes

 

tudatában kijelenti: "örökké", az olyan döntést hoz, amely

 

legalábbis a saját élete végéig érvényes kell, hogy maradjon.

 

Életre szóló döntés ez, ha komolyan vesszük az értelmét.

 

Az "örökbefogadás" szót két részre bontva általában az

 

"örökbe" és a "fogadás" szavakat használjuk. Valakit örökbe

 

fogadnak. Ha azonban máshol választjuk ketté, a keletkezõ

 

szavak új megvilágításba helyezik az eredeti értelmét: "örök

 

befogadás". Valakit örökre befogadunk az életünkbe. Valaki

 

létünk részévé, egy kicsit a saját részünkké válik. Az életünk

 

innentõl kezdve már nemcsak a sajátunk, megosztjuk valakivel,

 

aki ezután örökké jelen lesz. Meghívjuk a világunkba, felkérjük

 

arra, vegyen részt örömeinkben, csalódásainkban, és mi is

 

részesévé, alakítójává, majd szemlélõjévé szeretnénk válni az õ

 

életének. Óriási vállalkozás ez! Ha valakit örökre befogadunk az

 

életünkbe, akkor felelõsséget vállalunk valakiért, és

 

megengedjük, hogy egyszer majd õ is felelõsséget vállaljon

 

értünk.

 

Ez persze csak a dolog egyik része. Az örökbefogadást

 

manapság is számos titok veszi körül. Az emberek kicsit

 

furcsán, gyakran értetlenkedve néznek az örökbefogadókra. Azt

 

gondolhatnánk, hogy egy ilyen jelentõségteli lépés megtétele

 

általában elismerést vált ki. Mégis gyakran hangzik el a

 

vélemény: "Szegény, ha már nem lehet gyereke, legalább

 

örökbefogadott egyet. Az persze nem olyan, mintha a sajátja

 

lenne, de legalább nincs egyedül." Az örökbefogadást az

 

emberek többsége azzal magyarázza, hogy az

 

örökbefogadóknak nyilván biológiailag nem lehet gyermekük. Az

 

örökbefogadókat sajnálják. Az ember pedig valahogy úgy van

 

megalkotva, hogy szereti, ha együtt éreznek vele, de nem

 

szereti, ha sajnálják. Az együttérzés a másikkal való

 

érzésközösséget, a sajnálat elzárkózást jelent. Aki sajnál, az

 

meg sem kísérli megérteni, mi történik a másik emberrel. Vajon

 

mi késztette az interjúalanyaimat arra, hogy megkérjenek, valódi

 

nevük helyett álnéven szerepelhessenek? Vajon sokan miért

 

nem vállalták a beszélgetést egyáltalán? A közgondolkodás

 

szerint, ha valaki nem vállalhatja fel a nevét, az általában

 

valamilyen bûnt követett el. Hogyan történhetett meg, hogy az

 

örökbefogadás és a bûn ennyire összemosódott napjaink

 

világszemléletében? Hogy történhetett meg, hogy emberek, akik

 

komolyan veszik az "örökre" szót, egy árva gyermek

 

befogadásáért "társadalmi feketelistára" kerülnek? Mi történt a

 

gondolkodásunkkal?

 

Ez azonban csupán a dolgok egyik oldala. Az

 

örökbefogadókról is méltatlanul kevés szó esik napjainkban, de

 

még kevesebb az örökbe adókról. Azt a szülõt (általában az

 

anyát, hiszen az apa többnyire "lelép", magára hagyva

 

gyermeke hordozóját), aki örökbe adja gyermekét a társadalom

 

általában elítéli. "Hogy dobhat el magától egy gyermeket? Hát

 

anya az ilyen? Hát ember az ilyen?" - hallhatjuk, ha a témáról

 

esik szó. Azonnal rögtönítélõ bíróságok születnek, amelyeken a

 

legenyhébb ítélet is megfosztja a vádlottat alapvetõ emberi

 

jogaitól. Nem véletlen, hogy annyi csecsemõgyilkosság van

 

napjainkban. Vajon a fenti vélekedések hangoztatói

 

belegondoltak valaha is abba, hogy épp e vélemények késztetik

 

a gyermeküket - érzelmi, anyagi vagy egyéb okok miatt -

 

felnevelni nem képes embereket arra, hogy titokban, a

 

legszörnyûbb bûn, a gyilkosság árán szabaduljanak meg

 

csecsemõiktõl? Valóban szükség van ezekre az ítéletekre? Úgy

 

gondolom, nem a "felmenteni vagy elítélni" kérdést kell

 

feltennünk, ha olyan emberekrõl esik szó, akik nem tudják

 

felnevelni gyermeküket. Persze ítélkezni - pláne a "vádlott"

 

távollétében - sokkal könnyebb, mint megvizsgálni a

 

körülményeket és megérteni a tett, az örökbeadás indítékait.

 

Félreértés ne essék: nem a csecsemõgyilkosokat védem. A

 

gyilkosságokat azonban meg lehetne akadályozni abban az

 

esetben, ha elfogadóbban kezelnénk az örökbefogadás ügyét,

 

ha nem kellene szégyenkezniük az örökbeadóknak és az

 

örökbefogadóknak sem. Az örökbefogadók segíthetnek és

 

segítenek is azoknak az embereknek, akik - külsõ vagy belsõ

 

okok miatt - arra kényszerülnek, hogy lemondjanak gyermekük

 

nevelésérõl.

 

1995 õszén a debreceni Gyermek- és Ifjúságvédõ Intézet és a

 

debreceni Családsegítõ Szolgálat szervezésének valamint

 

néhány vállalkozó kedvû örökbefogadó szülõ áldozatos

 

munkájának köszönhetõen megalakult az Örökbefogadó Szülõk

 

Klubja. (Azóta egyesületté alakultak.) A klub munkájában "civil",

 

felkért pszichológusként, tehát nem örökbefogadóként vettem

 

részt. Amint belecsöppentem ebbe a - számomra akkor még

 

ismeretlen - világba, sok kifejezés más értelmet nyert. A "szülõ"

 

fogalom már nem volt annyira egyértelmû, mint azelõtt. A "vér

 

szerinti szülõ", "biológiai szülõ" fogalma elvált az "igazi szülõ"

 

vagy a "valódi szülõ" fogalmától.

 

A könyv készítése során beszélgetõtársaim klubtagok voltak.

 

Sokan - fõként nem klubtagok - nem vállalták a nyilvánosságot,

 

még oly módon sem, hogy tudták, személyes adataik titokban

 

maradnak. Valószínûleg figyelmet érdemelne egy olyan könyv

 

is, amely ezeket a soha el nem készült beszélgetéseket

 

tartalmazná. Mennyi mindenrõl beszélhetnének az elhallgatott

 

sorok!

 

Az interjúk során igyekeztem hasonló kérdéseket feltenni

 

beszélgetõtársaimnak, olyanokat, amelyek - tapasztalataim

 

szerint - foglalkoztatják a már örökbefogadóvá vált vagy az

 

örökbefogadást fontolgató embereket. Tekintettel a kért

 

titoktartás fontosságára, arra törekedtem, hogy az egyes

 

fejezetek elõtt szereplõ bevezetõkben minél kevesebb

 

személyes részletet áruljak el a történetek szereplõirõl. Úgy

 

gondolom, annál, amit én mondhatnék róluk, sokkal fontosabb

 

és kifejezõbb mindaz, amit õk árulnak el saját magukról. Egy

 

azonban biztos: interjúalanyaim igazi és valódi Szülõk voltak, a

 

szó legnemesebb értelmében.

 

Kollár János

A bejegyzés trackback címe:

https://adopt.blog.hu/api/trackback/id/tr381398334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása